gemaakt op de flip-over, papier formaat 65x95 cm, getekend met zwart oliepastelkrijt

tekeningen vanaf 2010

(2015)

gemaakt op de flip-over, papier formaat 65x95 cm, getekend met zwart oliepastelkrijt

De landschappelijk-kalligrafische werken zijn met acrylverf geschilderd. Zondervan's handschrift heeft als kenmerk de golf- of wolk-achtige vormen die vrij genoteerd worden. Opvallend is de overeenkomst met Zondervan's vroegere werken, met name de serie 'teken van leven' uit de zestiger jaren.

schilderijen vanaf 2000

(2000 - 2013)

De landschappelijk-kalligrafische werken zijn met acrylverf geschilderd. Zondervan's handschrift heeft als kenmerk de golf- of wolk-achtige vormen die vrij genoteerd worden. Opvallend is de overeenkomst met Zondervan's vroegere werken, met name de serie 'teken van leven' uit de zestiger jaren.

In de negentiger jaren heeft Peter Zondervan gewerkt met gouache, acryl, olie-pastel, gemengde technieken, contékrijt, oostindische inkt en sepia. Hier getoond is een serie sepia en drie werken met oostindische inkt, t.z.t. zal op deze plek ook ander werk met ander materiaal te zien zijn.

periode ' 90 - ' 00

(1996 - 1999)

In de negentiger jaren heeft Peter Zondervan gewerkt met gouache, acryl, olie-pastel, gemengde technieken, contékrijt, oostindische inkt en sepia. Hier getoond is een serie sepia en drie werken met oostindische inkt, t.z.t. zal op deze plek ook ander werk met ander materiaal te zien zijn.

In de tachtiger jaren woonde en werkte Peter Zondervan in Amsterdam, Laren N-H en in Friesland. Naast het associatieve maakt Zondervan soms realistisch werk, vaak is het een combinatie van beide. (ook deze serie krijgt binnenkort een vervolg, en andere periodes volgen nog)

periode ' 80 - ' 90

(1981 - 1987)

In de tachtiger jaren woonde en werkte Peter Zondervan in Amsterdam, Laren N-H en in Friesland. Naast het associatieve maakt Zondervan soms realistisch werk, vaak is het een combinatie van beide. (ook deze serie krijgt binnenkort een vervolg, en andere periodes volgen nog)

In de zeventiger jaren woonde en werkte Peter Zondervan in Amsterdam, Laren N-H en in Friesland. In deze periode heeft Zondervan veel olieverf- en structuurschilderijen gemaakt die niet meer in eigen collectie zijn en waar helaas ook geen documentatie van is. (deze serie krijgt binnenkort een vervolg, en andere periodes volgen nog)

periode ' 70 - ' 80

(1974 - 1979)

In de zeventiger jaren woonde en werkte Peter Zondervan in Amsterdam, Laren N-H en in Friesland. In deze periode heeft Zondervan veel olieverf- en structuurschilderijen gemaakt die niet meer in eigen collectie zijn en waar helaas ook geen documentatie van is. (deze serie krijgt binnenkort een vervolg, en andere periodes volgen nog)

Begin zestiger jaren kwam Peter Zondervan in Amsterdam te wonen en werkte hij drie dagen in de week bij de Hoogovens. Eind jaren zestig kwam Zondervan in de b.k.r. (beeldende kunst regeling) en woonde en werkte hij te Amsterdam en Laren (NH).

periode ' 60 - ' 70

(1962 - 1968)

Begin zestiger jaren kwam Peter Zondervan in Amsterdam te wonen en werkte hij drie dagen in de week bij de Hoogovens. Eind jaren zestig kwam Zondervan in de b.k.r. (beeldende kunst regeling) en woonde en werkte hij te Amsterdam en Laren (NH).

Deze serie tekeningen heeft te maken met vluchtelingen, overleefd - vervreemd ... Peter Zondervan woont op het Bildt in NW-Friesland. Hier liggen acht asielzoekers, tot voor kort anoniem, begraven. Beeldend kunstenaars, aangesloten bij 'Memento', hebben in 2006 kosteloos zerken gemaakt voor deze graven in St.-Annaparochie.

acryltekeningen

(2003 - 2004)

Deze serie tekeningen heeft te maken met vluchtelingen, overleefd - vervreemd ... Peter Zondervan woont op het Bildt in NW-Friesland. Hier liggen acht asielzoekers, tot voor kort anoniem, begraven. Beeldend kunstenaars, aangesloten bij 'Memento', hebben in 2006 kosteloos zerken gemaakt voor deze graven in St.-Annaparochie.

Oudebildtzijl 2003 Het is november en ik kijk uit het raam van mijn werkruimte, zie de silhouetten van de bomen tegen het schemerlicht. Het waait en ik weet dat de wolken vanuit Terschelling over het dak heen zweven, onderweg naar Appelscha. Ik scherm het valse licht van mijn gaskachel af, leg papier op de grond en teken.

tekeningen

(2003)

Oudebildtzijl 2003 Het is november en ik kijk uit het raam van mijn werkruimte, zie de silhouetten van de bomen tegen het schemerlicht. Het waait en ik weet dat de wolken vanuit Terschelling over het dak heen zweven, onderweg naar Appelscha. Ik scherm het valse licht van mijn gaskachel af, leg papier op de grond en teken.